Спирачна течност

По време на спиране, чрез създаденото налягане спирачната течност прехвърля силите на педала върху спирачните дискове или с други думи казано основното й предназначение е предаването на енергията от главния спирачен цилиндър към цилиндрите на колелата, които притискат спирачните накладки към спирачните дискове или барабани.

Тя трябва да издържа на екстремно високи температури и не трябва да се свива.

Работното налягане в спирачните хидропроводи достига 10 МПа, а температурата на спирачната течност в дисковите спирачки се повишава до150-1900 С. В резултат на постоянните температурни колебания в спирачната система през гумените уплътнения прониква атмосферна влага. Това „овлажнява” спирачната течност и естествено понижава нейната температура на кипене.

Температурата на кипене на спирачната течност е най-важният показател, определящ пределно допустимата работна температура в спирачните хидропроводи. Има две температури на кипене на спирачната течност: температура на кипене на „сухата”,ненаситена с влага течност и „навлажнената”, съдържаща до 3,5% влага. (температурата на кипене на «увлажнената» косвенно характеризира температурата, при която спирачната течност ще «кипне» след 1,5-2 часа работа в спирачната система на колата.

Течността не трябва нито да замръзва при температури под нулата, нито да се сгъстява, както и да завира при големи горещини и повишено натоварване.

Спирачните течности следва да притежават добри визкозно-температурни характеристики, антикорозионни, смазващи свойства, достатъчна съвместимост с гумените уплътнения, стабилност при високи и ниски температури.

 

 

Спирачната течност не трябва да разяжда уплътнения или да предизвиква корозия на метала по тръби и цилиндри, с цел избягване появата на отвори, през които да изтече.

Съвременните спирачни течности представляват смеси на различни етери с нискомолекулни полимери, към които са добавени пакети антикорозионни и антиокислителни присадки. В зависимост от техническите си показатели по стандарта ДОТ (Departament of Transportation – Транспортна инспекция на САЩ) те се отнасят в три класа: DOT3, DOT4 и DOT5.

    • Течностите от клас DOT3 са разчетени за експлоатация в ненатоварени спирачни системи на автомобили, бавни автомобили с дискови и/или барабанни изпълнителни механизми.
    • Спирачните течности клас DOT4 са разчетени за работа в съвременните автомобили с повишени динамични качества;
    • Спирачните течности от клас DOT5 се използват основно в автомобили, експлоатирани в тежки режими и с интензивни спирания, по време на които в спирачната система на автомобила възникват повишени динамични и температурни натоварвания.

Спирачните течности трябва да отговарят на изискванията на cneцuфukaцuя SАЕ J 1703 или на по-популярната FMVSS 116 DOT 3/4/5/ 5.1.

DOT3

Конвенционална спирачна течност на полигликлова основа, използвана в повечето транспортни средства.

Предимства:

  • евтина и разпространена в търговската мрежа.

Недостатъци:

  • уврежда уплътненията от естествена гума;
  • уврежда боята;
  • силно абсорбира вода (веднъж отворена, опаковката не бива да се съхранява повече от седмица).

Поради голямати си хигроскопичност е възможно да доведе до корозия на елементите в спирачната система.

DOT4

Предназначена за употреба в по-новите модели. В повечето случаи също е на полигликолова основа.

Предимства:

  • сравнително евтина, разпространена в цялата търговска мрежа;
  • по-слабо поглъща вода в сравнение с DOT3;
  • по-висока температура на кипене от DOT3, позволяваща приложимостта й при по-тежки експлоатационни условия.

Недостатъци:

  • уврежда боите;
  • средно с около 50% по-скъпа от DOT3;
  • при абсорбция на вода може да доведе до корозия на металните части.

DOT5

Известна като „силиконова" спирачна течност.

Предимства:

  • не уврежда боите;
  • не абсорбира вода и може да бъде използвана при повишена влажност;
  • съвместима с всички уплътнения.

Недостатъци:

  • не трябва да се смесва с DOT3 u DOT 4.
  • Повечето проблеми при използването на DOT5 са свързани със смесването й с други спирачни течности.
  • Най-добрият начин да преминете на DOT5 е да изградите наново спирачната си система.
  • Тъй като DOT5 не абсорбира вода, замърсяванията се събират в най-ниските части на спирачната система и могат да предизвикат корозия.
  • Поради способността им да задържат въздуха DOT5 са „свиваеми" течности и са неприложими за ABS системи около два пъти по-скъпа от DOT4 и достъпна само в специализирани магазини.

DOT 5.1

Сравнително нова спирачна течност на силиконова основа със силно подобрени антикорозионни качества.

Предимства:

  • превъзходни качества в сравнение с горните типове течности. Има много високa температура на кипене, независимо от погълнатата вода;
  • съвместима с всички гумени уплътнения.

Недостатъци:

  • DOT5.1 не са силикови течности и абсорбират вода;
  • подобно на DOT5 u DOT4 уврежда боите;
  • no-скъпа от DOT5 u DOT4 и много по-трудна за намиране.
  • Минералните масла за хидравлични системи (HSMO) са комбинация от минерално масло и присадки u обикновено са оцветени в зелено. Като правило тези течности са най-скъпи, поради най-високата си температура на кипене и най-добрата защита на системата от корозия.
  • Трябва да се има предвид обаче несъвместимостта им с течности на силиконова и полигликолова основа.
  • Независимо от типа на използваната хидравлична течност правилната поддръжка е ключът към безаварийната работа на системата.

Общи препоръки

  1. Ако имате спирачна система, който не тече и не създава никакви други проблеми, не сменяйте типа спирачна течност след прочитането на тази статия. Нормалният срок за експлоатация на всяка спирачна течност е от една до две години в зависимост от препоръките на производителя.
  2. При всяка смяна на течността промивайте изцяло спирачната система, за да я предпазите от корозия, независимо от типа спирачна течност, която ползвате.
  3. Aкo имате финансова възможност, използвайте по-висококачествените DOT4 или още no-добрите DOT5.1 спирачни течности.
  4. Използвайте DOT5 само ако превозното средство е било фабрично заредено с нея и/или има изрична препоръка от производителя.