Спирачна течност
По време на спиране, чрез създаденото налягане спирачната течност прехвърля силите на педала върху спирачните дискове или с други думи казано основното й предназначение е предаването на енергията от главния спирачен цилиндър към цилиндрите на колелата, които притискат спирачните накладки към спирачните дискове или барабани.
Тя трябва да издържа на екстремно високи температури и не трябва да се свива.
Работното налягане в спирачните хидропроводи достига 10 МПа, а температурата на спирачната течност в дисковите спирачки се повишава до150-1900 С. В резултат на постоянните температурни колебания в спирачната система през гумените уплътнения прониква атмосферна влага. Това „овлажнява” спирачната течност и естествено понижава нейната температура на кипене.
Температурата на кипене на спирачната течност е най-важният показател, определящ пределно допустимата работна температура в спирачните хидропроводи. Има две температури на кипене на спирачната течност: температура на кипене на „сухата”,ненаситена с влага течност и „навлажнената”, съдържаща до 3,5% влага. (температурата на кипене на «увлажнената» косвенно характеризира температурата, при която спирачната течност ще «кипне» след 1,5-2 часа работа в спирачната система на колата.
Течността не трябва нито да замръзва при температури под нулата, нито да се сгъстява, както и да завира при големи горещини и повишено натоварване.
Спирачните течности следва да притежават добри визкозно-температурни характеристики, антикорозионни, смазващи свойства, достатъчна съвместимост с гумените уплътнения, стабилност при високи и ниски температури.
Спирачната течност не трябва да разяжда уплътнения или да предизвиква корозия на метала по тръби и цилиндри, с цел избягване появата на отвори, през които да изтече.
Съвременните спирачни течности представляват смеси на различни етери с нискомолекулни полимери, към които са добавени пакети антикорозионни и антиокислителни присадки. В зависимост от техническите си показатели по стандарта ДОТ (Departament of Transportation – Транспортна инспекция на САЩ) те се отнасят в три класа: DOT3, DOT4 и DOT5.
-
- Течностите от клас DOT3 са разчетени за експлоатация в ненатоварени спирачни системи на автомобили, бавни автомобили с дискови и/или барабанни изпълнителни механизми.
- Спирачните течности клас DOT4 са разчетени за работа в съвременните автомобили с повишени динамични качества;
- Спирачните течности от клас DOT5 се използват основно в автомобили, експлоатирани в тежки режими и с интензивни спирания, по време на които в спирачната система на автомобила възникват повишени динамични и температурни натоварвания.
Спирачните течности трябва да отговарят на изискванията на cneцuфukaцuя SАЕ J 1703 или на по-популярната FMVSS 116 DOT 3/4/5/ 5.1.
DOT3
Конвенционална спирачна течност на полигликлова основа, използвана в повечето транспортни средства.
Предимства:
- евтина и разпространена в търговската мрежа.
Недостатъци:
- уврежда уплътненията от естествена гума;
- уврежда боята;
- силно абсорбира вода (веднъж отворена, опаковката не бива да се съхранява повече от седмица).
Поради голямати си хигроскопичност е възможно да доведе до корозия на елементите в спирачната система.
DOT4
Предназначена за употреба в по-новите модели. В повечето случаи също е на полигликолова основа.
Предимства:
- сравнително евтина, разпространена в цялата търговска мрежа;
- по-слабо поглъща вода в сравнение с DOT3;
- по-висока температура на кипене от DOT3, позволяваща приложимостта й при по-тежки експлоатационни условия.
Недостатъци:
- уврежда боите;
- средно с около 50% по-скъпа от DOT3;
- при абсорбция на вода може да доведе до корозия на металните части.
DOT5
Известна като „силиконова" спирачна течност.
Предимства:
- не уврежда боите;
- не абсорбира вода и може да бъде използвана при повишена влажност;
- съвместима с всички уплътнения.
Недостатъци:
- не трябва да се смесва с DOT3 u DOT 4.
- Повечето проблеми при използването на DOT5 са свързани със смесването й с други спирачни течности.
- Най-добрият начин да преминете на DOT5 е да изградите наново спирачната си система.
- Тъй като DOT5 не абсорбира вода, замърсяванията се събират в най-ниските части на спирачната система и могат да предизвикат корозия.
- Поради способността им да задържат въздуха DOT5 са „свиваеми" течности и са неприложими за ABS системи около два пъти по-скъпа от DOT4 и достъпна само в специализирани магазини.
DOT 5.1
Сравнително нова спирачна течност на силиконова основа със силно подобрени антикорозионни качества.
Предимства:
- превъзходни качества в сравнение с горните типове течности. Има много високa температура на кипене, независимо от погълнатата вода;
- съвместима с всички гумени уплътнения.
Недостатъци:
- DOT5.1 не са силикови течности и абсорбират вода;
- подобно на DOT5 u DOT4 уврежда боите;
- no-скъпа от DOT5 u DOT4 и много по-трудна за намиране.
- Минералните масла за хидравлични системи (HSMO) са комбинация от минерално масло и присадки u обикновено са оцветени в зелено. Като правило тези течности са най-скъпи, поради най-високата си температура на кипене и най-добрата защита на системата от корозия.
- Трябва да се има предвид обаче несъвместимостта им с течности на силиконова и полигликолова основа.
- Независимо от типа на използваната хидравлична течност правилната поддръжка е ключът към безаварийната работа на системата.
Общи препоръки
- Ако имате спирачна система, който не тече и не създава никакви други проблеми, не сменяйте типа спирачна течност след прочитането на тази статия. Нормалният срок за експлоатация на всяка спирачна течност е от една до две години в зависимост от препоръките на производителя.
- При всяка смяна на течността промивайте изцяло спирачната система, за да я предпазите от корозия, независимо от типа спирачна течност, която ползвате.
- Aкo имате финансова възможност, използвайте по-висококачествените DOT4 или още no-добрите DOT5.1 спирачни течности.
- Използвайте DOT5 само ако превозното средство е било фабрично заредено с нея и/или има изрична препоръка от производителя.